Välkommen till Vårsalongen på Hallands Konstmuseum!

Efter att vi klarat av årets Vasalopp är det nu dags för nästa stora vårtecken, Vårsalongen på Hallands Konstmuseum. Hallands Konstförening, som förra året fyllde 90 år, har arrangerat jurybedömda salonger under större delen av denna tid, och mestadels på och tillsammans med museet i Halmstad, numera Hallands Konstmuseum.

Förra årets salong slog rekord när det gällde antalet besökare, och vi förväntar oss inget annorlunda i år. Det är tydligt att hallänningarna tagit vårsalongen till sina hjärtan. Lika populär är salongen hos utövarna, och antalet inlämnare ökar ständigt. över 300 konstnärer lämnade in verk för jurybedömning, och med tre verk per konstnär blev det en rejäl utmaning för juryn.

Salongen är resultatet av ett samarbete mellan Hallands Konstförening och Hallands Konstmuseum, något som vi i föreningen är mycket glada för. Utställningen visas i lokaler som är idealiska för ändamålet och samarbetet medför hög professionalism när det gäller hängning, marknadsföring och mycket annat. Det är också tillfredsställande att museet ser denna årliga tillställning som en viktig del av museets utbud.

Vårsalongen är som nämnts en jurybedömd utställning. Den som är född, uppvuxen, bosatt eller har annan påtaglig anknytning till Halland kunde lämna in tre verk för juryns bedömning, och samtliga verk måste gillas av juryn för att komma med. Inlämning sker numera digitalt, vilket har förenklat hanteringen avsevärt, och underlättar väsentligt för de konstnärer som är bosatta ”i förskingringen”.

Av de antagna konstnärerna har många varit representerade vid tidigare salonger, men för 15 av de antagna är det första gången.

En av juryns uppgifter, förutom att välja ut verk och ge instruktioner beträffande hängningen, är att utse årets vårstipendiat. Valet i år föll på Klara Rosenlund, som förutom utmärkelsen belönas med ett stipendium på 15 000 kr.

Återigen, varmt välkommen!
Bo-Lennart Nilsson
Hallands Konstförening

Projektledare för Vårsalongen 2023:

Bo Lennart Nilsson, tel 0703-97 97 18
E-post: varsalongen@hallandskonstforening.se
Föreningens hemsida: www.hallandskonstforening.se

Bildgalleri

Galleri med årets konstnärer

Årets jury

Ýrr Jónasdóttir bor i Malmö och arbetar som chef på Ystads konstmuseum sedan 2008. I uppdraget ingår även sedan 2016 att vara chef för Bästa Biennalen – en konstfestival för barn och unga som äger rum i hela södra Sverige.
Ýrr har tidigare arbetat som intendent och pedagog på Ystads konstmuseum och på Kristianstads konsthall samt frilansat med pedagogiska och kuratorella uppdrag åt bl.a. Konstfrämjandet Skåne och Riks. Hon har en kandidatexamen i konstvetenskap från Lunds universitet.

Stefan Westling bor i Karlstad och arbetar som konstnär och kulturutvecklare på Region Värmland. Stefan har tidigare arbetat som museichef och intendent på Kristinehamns konstmuseum, drivit eget galleri, jobbat som projektledare på Konstfrämjandet Riks, varit föreståndare för Konstnärernas Kollektivverkstad i Värmland och verkat som frilansande illustratör.
Studier har han bedrivit på Beckmans Designhögskola (tidigare Beckmans skola), Stockholms universitet och Södertörns högskola.

Några ord från juryn

Att kreativiteten flödar i Halland råder det ingen tvekan om! Det var ett omfattande material vi som jury fick ta del av och processen att välja ut det som visas på årets vårsalong har varit mycket intressant och inspirerande. Det märks att konstföreningens vårsalong är en betydelsefull tilldragelse i regionen och vi är glada över förtroendet att få göra detta gästspel i Halland och att få bekanta oss med så många nya konstnärskap.

Det har varit spännande att göra ett urval utifrån själva konstverken ovetandes om konstnärernas namn, bakgrund, kön och ålder. Resultatet blev att vi valde ut 44 konstnärer som tillsammans visar 125 verk och med facit i hand vet vi att vi till årets salong har valt 27 kvinnor och 17 män där den yngsta deltagaren är 25 år och den äldste är 99 år!

Uppdraget har varit att välja konstnärskap som representeras med tre inskickade konstverk och samtidigt skapa en utställning som hänger ihop, som utgör en helhet. Vårt mål har varit att visa en bredd i tekniker och uttryck och samtidigt bidra till möten. Möten mellan konstnärer och mellan enskilda verk men också möten mellan konstverk och publik. Vi vill bjuda in till samtal och lyfta den energi som det inskickade materialet visade.

Tack Hallands Konstförening och Hallands Konstmuseum för förtroendet och ett fint samarbete. Vi vill också tacka alla er som ansökt och skickat in konstverk. Det är modigt gjort. Oavsett om du och dina verk har valts ut till just den här utställningen så hoppas vi att du fortsätter skapa och vara kreativ.

Årets stipendiat

Årets stipendiat är Klara Rosenlund. Hon är född 1991 i Falkenberg och studerar på konsthögskolan i Bergen, Norge. I Rosenlunds verk går det att skönja en punkig attityd med inspiration och referenser från konst- och populärhistoria. Kropp, rörelse och identitet ser ut att vara teman i hennes verk. Olika material blandas och det finns en spänning som skapas genom kontraster när det statiska möter det organiska och det mjuka möter det hårda. Rosenlund visar på teknisk skicklighet både skulpturalt och måleriskt, hon arbetar figurativt och abstrakt i såväl stort som smått format.

Klara Rosenlunds konstverk väcker vår nyfikenhet och önskan att se mer!