Berlinstipendiet

Du kan nu söka Hallands Konstförenings vistelsestipendium i Berlin för 2024. Stipendiet omfattar en månads fri hyra i Berlin, medan resor och uppehälle bekostas av stipendiaten själv.

Lägenheten är modernt utrustad, och består av två rum, kök och badrum samt balkong. Den är belägen på Ahlbecker Straße i stadsdelen Prenzlauer Berg, och ligger nära såväl S-Bahn som spårvagn, som tar dig till Alexanderplatz på 10 minuter. Området Prenzlauer Berg är mycket populärt med mängder av affärer och restauranger.

Stipendiet kan sökas av bild- och formkonstnärer verksamma i Halland, eller annars har en tydlig anknytning till länet. Vi förutsätter också att den som får stipendiet är eller blir medlem i Hallands Konstförening.

Syftet med stipendiet är att stimulera stipendiatens konstnärliga utveckling, och föreningen ställer ringa krav på återrapportering efter vistelsen.

Ansökningsförfarande:

Ansökan sker genom insändande av blanketten och ett CV på max en A4 sida. Du kan skicka in ansökan med e-post eller vanligt brev till adressen som finns på formuläret. Bifoga ditt CV med länk till hemsida, eller om du inte har någon sådan, 5 – 10 bilder med exempel på vad du gör.

Observera att du har möjlighet att välja två alternativ för din vistelse i Berlin.

Ansökan för 2024 ska vara föreningen tillhanda senast den 30 september.
Vart ansökan ska skickas framgår av blanketten.

Välkommen med ansökan!

Ansökningsblankett Berlinstipendiet 2024