Hallandsposten mars 2017

De 29 utvalda konstnärerna tar för lite betalt för sina verk, tycker jurymedlemmen Björn Wetterling. Det våras för konstkap på vernissagen i Varberg i morgon, söndag.

Malin Eirefelt

Mer om: Årets utställare Utvalda konstnärer från Halmstad:

Johan Ahlström (född 1982), Ingela Alvmyren (1972), Mary Andersson (1952), Jonas Börjesson (1989), Jonas Carlsson (1985), Nina Floderus (1957), Christina Gardtman (1961), Bo Lundevall (1944), Josef Peterson (1976), Magnus Persson (1976), Marie Svensson (1980), Caroline Tholarp (1954), Julia Zryd (1992) samt Noah Ljungberg (1944).

Från södra Halland medverkar dessutom Isabell Metz (1970) från Skottorp.

Sveriges mest kända vårsalong är Liljevalchs i Stockholm, men även i Halland finns en lång tradition av vårsalonger. Hallands konstförening bildades i början av 1930-talet och inte långt efter anordnades den första halländska vårsalongen.

– Det finns inte många jurybedömda utställningar i Sverige. Många, särkilt unga konstnärer, söker för att det är ett stort erkännande att bli utvald av en professionell jury, säger Hallands konstförenings ordförande Bo-Lennart Nilsson.

Inför årets vårsalong lämnade 211 halländska konstnärer in sina verk.

– Alla måste lämna in tre stycken, för att juryn ska kunna bedöma konstnärskapet, säger Bo-Lennart Nilsson.

Årets jury bestod av Björn Wetterling som driver Wetterling Gallery i Stockholm och Claudia Schaper, konstintendent vid Kristianstads konsthall. De valde ut 29 konstnärer. Daniel Sanjay, projektledare för vårsalongen och styrelseledamot i Hallands Konstförening, tycker att jurymedlemmarna satte en tydlig prägel på utställningen.

– Man såg att de föredrog stora verk, exempelvis. De har också valt flera unga konstnärer som har ett expressivt uttryck, säger, Daniel Sanjay.

För att ansöka till Liljevalchs skickar konstnären in digitala bilder. För att ansöka till Hallands Konstförenings vårsalong ska man komma till lokalen med sina verk.

– Det finns flera fördelar med det. Claudia Schaper, som tidigare suttit i Liljevalchs jury, sa att hon uppskattade att få se verken på riktigt. Det är också fantastiskt att konsten bärs, fysiskt, genom Varberg i stället för att konstnären skickar ett mejl, säger Daniel Sanjay.

Tidigare har vårsalongen hållits på Hallands Konstmuseum i Halmstad men på grund av en renovering huserar den i år i Varberg, på Hallands kulturhistoriska museum på fästningen.

– Även om vi har en tonvikt av medlemmar från Halmstad är vi hela Hallands konstförening. Det är en miss att vi inte har rört på oss tidigare, säger ordförande Bo-Lennart Nilsson.

Och så här gick urvalet till: Konstnärerna lämnade in sina verk på museet. En dag kom Björn Wetterling och Claudia Schaper. Styrelsemedlemmar från Hallands konstförening bar verken, fram och tillbaka, och jurymedlemmarna fick säga ja eller nej utan att veta något om konstnärens ålder, kön, utbildning eller bakgrund.

– Jag tycker att det är en glad utställning i år. Alla bilder är inte glada, men vi ser mycket färg. Det glädjer mig också att vi ser textilkonst. Men det är färre fotografier och mindre rent avbildande måleri, säger Bo-Lennart Nilsson.

Konstnärer som har blivit antagna till Liljevalchs vårsalong, som HN har pratat med, får ofta höra från kunniga inom branschen att de tar för lite betalt för sina verk. Detsamma gäller den här vårsalongen. När Björn Wetterling såg de halländska konstnärernas prissättning reagerade han på att den var låg – vilket ger besökarna en chans att göra konstkap.

Men det finns också verk som kostar en del, och salongens dyraste verk är ”Rosendrömmar”, en akvarell av Birgitta Fältström, för 50 000 kronor.

Juryn väljer en stipendiat varje år, och vem det är i år går att läsa på Hallandspostens sajt under söndagen.