Konstresa  våren 2016

Sista anmälningsdag är 31 mars

Lyckad konstresa till Borås 2014
Foto och text Bo-Lennart Nilsson

Hallands Konstförening genomförde den 30 augusti en konstresa till Borås. I den fulla bussen fanns förutom medlemmar i föreningen ett antal laholmare från Teckningsmuseets vänner liksom några medlemmar från Båstad Bjäre Konstförening. Förutom den omfattande och imponerande offentliga konsten besågs en intressant utställning på textilmuseet, där den internationellt mycket uppmärksammade textilkonstnären/modedesignern Iris van Herpen visade fantastiska ”klädskulpturer”, som befinner sig i gränslandet mellan konst och skulptur. Ett uppskattat besök gjordes också på Abecita Konstmuseum, som innehåller en otrolig samling av amerikansk nutidskonst.Alla resenärer tyckte att resan var mycket lyckad, vilket fått till följd att föreningen nu planerar att göra två konstresor under nästa år.

Den liggande ynglingen utanför Borås Högskola är en skulptur i övernaturlig storlek av engelsmannen Sean Henry. Skulpturen heter officiellt Catafalque, men har i folkmun ett annat namn som leder tanken till en vilande, möjligen tänkande, student.
Den Gigantiska stålskulpturen utanför textilmuseet, House of knowledge, är gjord av spanjoren Jaume Plensa och är uppbyggd av hopvetsade bokstäver som naturligtvis gör skulpturen möjlig att tolka på det sätt som man önskar.

De fantastiska kreationerna i textilmuseet är skapade av holländskan Iris van Herpen. De är gjorda bl a av material som man inte brukar associera med kläder som stål och plast, snören, metallfolie, ja några är t o m utskrivna med 3D-printer. Det ska understrykas att alla plaggen går att bära, om man har den rätta figuren alltså.