Historia

Hallands Konstförening startade på 1930- talet och sedan mitten på 1950-talet har konstnärer med halländsk anknytning kunnat lämna in sina verk för jurybedömning. Det började med höstutställningar och den första jurybedömda Vårsalong ägde rum 2001. Juryn består alltid av två personer som på olika sätt är verksamma inom konstvärlden i Sverige. Årets jury utgjordes av Thomas Kjellgren, kurator, författare och poet, tidigare chef på Kristianstads Konsthall och Gert Germeraad, holländsk konstnär och fotograf, bosatt och verksam i Skåne.

Årets Vårsalong genomförs i år i samarbete mellan Hallands Konstförening, Halmstad kommun och Stiftelsen Hallands Länsmuseer. Vårsalongen brukar äga rum på Hallands konstmuseum i Halmstad som är under ombyggnad. Under de två senaste åren har därför Vårsalongen ägt rum på Hallands Kulturhistoriska museum i Varberg. I år är vi på Mjellby Konstmuseum.

I år lämnade totalt 218 konstnärer in sina verk till bedömning. 32 av dessa kom med på årets Vårsalong. Av de antagna är det en stor spridning i åldrar, den äldsta är född på 1920-talet och den yngsta på 1980-talet. Hela länet är representerat men majoriteten i år kommer från Halmstad. Drygt 30 procent är debutanter och de flesta av de antagna är kvinnor. Sammanlagt visas 89 verk av de mest skilda tekniker i utställningen.